وَاصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّکَ فَإِنَّکَ بِأَعْیُنِنَا وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ حِینَ تَقُومُ : و در برابر حکم پروردگارت شکیبایی کن که تو زیر نظر و مراقبت ما هستی، و هنگامیکه [از خواب] برمیخیزی پروردگارت را همراه با سپاس و ستایش تسبیح گوی.
آیهی 48 سورهی طور ترجمهی انصاریان
تفسیر علامه طباطبایی:
به قلم دامنه: ب ه نام خدا. بِأَعْیُنِنَا: زیرِ نظرِ مایی یڪ تڪجملهی ڪوتاست، آنهم خطاب به رسولالله (ص) اما پیام ژرفی در آن نهفته است. ابتدا ببینیم تفسیر علامه طباطبایی درین باره چیست؟
به المیزان ڪه مراجعه ڪردم اینگونه دریافتم ڪه ایشان معتقدند خـداى تـعالى، رسول خدا -صلّىاللّه علیه و آله و سلّم- را مأمور ڪرده مردم را بـه سـوى حـق دعـوت ڪند، دعوتى ڪه مستلزم تحمل اذیتها و آزارها در راه خداست. پس مراد این است ڪه: «تو زیر نظر ما هستى، ما تو را مى بینیم بهطورى هیچ چـیـزى از حـالت بـر مـا پـوشـیـده نـیـسـت و مـا از تـو غـافـل نـیـسـتـیـم.» المیزان .
بعضى از مفسّرین هم گفتهاند: مراد این است ڪه تو در حفظ و حراست مایى؛ ولى علامه معناى قبلى را با سیاق (=روش سخن) آیه مناسبتر میداند.
نڪته: وقتی خاتم نبوت، رسم رسالت، اُسوهی امت، حضرت ختمیمرتبت زیر نظر است، پس تڪلیف سایرین روشن است. به قول امام خمینی -رهبر ڪبیر انقلاب اسلامی- «عالَم، محضر خداست.»
اشاره: پس؛ همهی ما در حضور خداییم؛ زیر نظر او. مراقب خویش باشیم. چه میڪنیم، چه میگوییم، چه میشنویم، چه میپراڪنیم، چه داریم، چه میبریم. سبڪبالان، یا ... ؟